Tracking cookies

Om onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Als je hier mee akkoord gaat plaatsen we deze trackingcookies.

Ja, ik geef toestemmingNee bedankt
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Zoeken
Winkelmandje

In de pers

Amsterdams bedrijf ziet kansen nu thuiszorg minder wordt vergoed

15 juni 2013

parool thuiszorg mantelaar

De kritiek op de thuiszorg is niet mals: veel hulpbehoevende Amsterdammers klagen dat hun thuiszorgmedewerkers vaak nauwelijks tijd hebben om even een praatje te maken: voor poetsen hebben ze een kwartier, voor de afwas een half uur, en daarna racen ze naar de volgende klant.

Ook een veelgehoorde klacht: sommige cliënten krijgen steeds een andere medewerker over de vloer, of iemand met weinig verstand van zorg, die dus te laat opmerkt dat de gezondheid achteruit gaat. Natuurlijk zijn er ook duizenden goede thuiszorgers die zich met ziel en zaligheid op hun werk storten. Bij grote zorginstellingen, maar bijvoorbeeld ook bij Buurtzorg, waar hoogopgeleide zorgverleners in kleine teams werken.

Maar hoe goed of slecht de thuiszorg ook is, voor veel Amsterdammers is het een hard gelag als ze het in januari 2015 zonder moeten stellen. Doordat een kwart van het budget wordt wegbezuinigd, raken duizenden Amsterdammers hun zorg in huis kwijt. Alleen mensen van 85 en ouder en of met ernstige psychische problemen behouden die zorg zeker. Andere hulpbehoevende Amsterdammers moeten eerst bij buren, vrienden of familie aankloppen.

Kansen genoeg dus voor een marktpartij om tegen concurrerende tarieven thuiszorg aan te bieden. Het Amsterdamse bedrijf Mantelaar springt in het gat met goedkopere thuiszorg die wordt verleend door geneeskunde- of verpleegkundestudenten. "Die kunnen hoogwaardige thuiszorg bieden," zegt Barbara Groeneveld van Mantelaar. "Ze hebben kennis van en affiniteit met de zorg, en krijgen ook meer tijd om cliënten te begeleiden. Wij moedigen ze bijvoorbeeld aan om samen boodschappen te doen. Zo komen cliënten buiten, en is er meteen tijd voor een praatje."

Vanwege hun achtergrond zullen de studenten gezondheidsproblemen snel signaleren, denkt ze. Maar ze krijgen ook een speciale cursus die is ontwikkeld door aangesloten huisartsen. Sommige cliënten zullen ze elke week een paar keer bezoeken, voor anderen wordt alleen respijtzorg geboden wat betekent dat de 'mantelaars' inspringen als familieleden of vrienden niet kunnen.

"Ze kunnen zelf afspraken maken met de cliënt over de dagen dat ze komen werken en vrij plannen als ze druk zijn met de studie," zegt Groeneveld. "En omdat we per cliënt met een carrousel van twee of drie mantelaars gaan werken, krijgen die niet steeds een ander over de vloer."

Cliënt en mantelzorger worden aan elkaar gekoppeld. Mantelaar ziet toe op de kwaliteit en een goede match. Online kan de mantelaar, als de cliënt dat goed vindt, bovendien het medische dossier inzien.

Het tarief bedraagt zeventien à achttien euro per uur; minder dan de negentien tot 26 euro van grotere zorginstellingen. het tarief is lager omdat wordt gewerkt onder de regeling Dienstverlening aan huis; de regeling die ook de 'witte' werkster mogelijk maakt. "Onder die regeling kunnen particulieren onbelast klusjes voor iemand doen," zegt Titiaan Zwart van Mantelaar. "Mantelaars zijn niet bij ons in dienst maar werken in opdracht van hun cliënt die geen btw of loonbelasting hoeft te betalen."

Zwart en Groeneveld zijn begin juni begonnen met een proefproject. Na de zomer moet het bedrijf echt gaan draaien. "We denken dat er een grote markt voor is," zegt Zwart. "Niet alleen voor de mensen die hun thuiszorg kwijtraken, maar ook voor familie die het nu al moeilijk heeft. Hoeveel Amsterdammers zijn er niet die naast hun eigen gezin en een drukke baan ook nog de zorg voor een ouder op zich nemen? Eén of twee keer in de week langsgaan lukt vaak wel. Maar vier keer in de week niet."

Mantelaar zal zich vooral richten op de lichtere, niet-medische thuiszorg. De zwaardere zorg wordt immers nog vergoed en uitgevoerd door gediplomeerde zorgmedewerkers. Het verzorgen van eenvoudigere zorghandelingen is volgens Groeneveld geen probleem. "Wij hebben weinig ervaring in de zorg, maar wel in het bemiddelen. En mantelaars weten dus juist weer heel veel van zorg."

Samen ontbijten

Matteke Gijsen (27) volgde een opleiding als verpleegkundige. Ze werkt nu in de horeca en daarnaast als 'mantelaar'.

"Ik miste het één-op-ééncontact met de mensen dat ik had toen ik in de zorg werkte. Maar tegelijk was de thuiszorg ook niet ideaal. Het stuitte me tegen de borst dat ik daar eigenlijk alleen maar productie aan het draaien was. Er was helemaal geen tijd om een band op te bouwen."

"Ik ga mijn opleiding weer oppakken en wil daarna de zwaardere zorg in, maar tot die tijd is dit heel leuk werk. Vanwege het contact, maar ook omdat ik het kan combineren met lichtere zorgtaken, zoals het verzorgen van een wond, medicijnen toedienen of spuiten. Als mantelaar kan ik langskomen, samen ontbijten, helpen met douchen en een wond verzorgen. De zorg is weer menselijk."

Rietje Hemelrijk (85) woont zelfstandig in Amstelveen, maar heeft af en toe wat hulp nodig, bijvoorbeeld met de boodschappen.

"Ik kan best nog veel zelf, maar boodschappen doen, daar heb ik echt een steuntje bij nodig. Als mijn dochter er dan niet is, kan ik mooi terecht bij Matteke.

Ik heb één tot twee dagen in de week hulp nodig, een paar uurtjes. Er hoeft niet te worden gepoetst, daar heb ik al een werkster voor. Het zijn vooral de kleine, zwaardere klusjes, zoals de boodschappen. Maar ik zou het ook fijn vinden als Matteke een keer mee kan naar mijn vriendin in Heemstede. Ik durf zelf de snelweg niet meer op."

Auteur: Jasper Karman
bron: parool.nl

Versie: 6.0.0Pagina geladen in 0.055359125137329 secs.Sessienr: ompik4cppmck141d9n8jig8q73